“W 2017 roku w mojej głowie (a może bardziej w sercu) powstała idea założenia kameralnej szkoły podstawowej. Moje dotychczasowe życie związane było z zupełnie innymi tematami, byłam dietetykiem medycyny chińskiej. Uczyłam dzieci i dorosłych jak prowadzić zdrowy i harmonijny styl życia z w zgodzie z prawami natury. We wrześniu 2017 roku Turkusowa Szkoła rozpoczęła swoją działalność.”

                                                                                    Dominika Adamczyk

Ta część mnie pozostała również w szkole w dwóch aspektach:

  1. głównym założeniem szkoły jest RÓWNOWAGA szeroko pojęta. Szkoła ma być przyjaznym miejscem dla dziecka, ale to nie znaczy, że nie wymagającym. Umiejętność przełamania w sobie swoich słabości buduje silnego człowieka, potrzebne są do tego jednak sprzyjające warunki, gdzie dziecko nie jest anonimowe, poniżane i zawsze wysłuchane. 
  2. drugim elementem jest żywienie w naszej szkole. Jest pysznie, zdrowo, domowo i  naturalnie!

Nasza szkoła nie jest związana z żadną doktryną edukacyjną, opiera się na przede wszystkim na założeniu, że odpowiedzialność za wyniki w nauce leży pośrodku trzech elementów:

  •  nauczyciel ( jego kompetencje, przygotowanie, zdolności komunikacji i zbudowania własnego autorytetu)
  • uczeń (jego zaangażowanie, wewnętrzna motywacja i chęć do nauki)
  • ale też rodzina (wsparcie dziecka, poczucie bezpieczeństwa i zgodność z wizją wychowawczo-edukacyjną szkoły oraz zaangażowanie w proces rozwoju dziecka)

To jest szkoła dla dzieci, które chcą się uczyć, ale nie zakuwać. Które rozumieją, że nie uczymy się dla ocen, tylko dla samych siebie. 

To nie jest miejsce, w którym jesteśmy w stanie profesjonalnie zaopiekować się dziećmi dysfunkcyjnymi. Nie mamy do tego odpowiednich narzędzi. Nie jesteśmy też placówką, dla osób, które chcą tylko miło się poczuć w szkole nie ucząc się. 

Realizujemy podstawę programową.

Na wysokim poziomie są przedmioty podstawowe:

polski, historia, matematyka, angielski (6h/tyg).

Na poziomie podstawowym są:

przyroda, biologia, geografia, chemia i fizyka, wos, edb (od klasy 7 uczniowie, którzy chcą wybrać jeden z tych przedmiotów na egzamin ósmoklasisty, będą mieli rozszerzony ten przedmiot w indywidualnym toku nauczania). 

Od pierwszej klasy jest obowiązkowy drugi język: hiszpański. 

Dodatkowe przedmioty to:

  • zajęcia artystyczne (do klasy 6), potem zajęcia ze sztuki współczesnej połączone z historią sztuki
  • muzyka (do klasy 6) (gra na ukulele, zajęcia rytmiczne i śpiewanie, przygotowywanie szkolnych występów)

Nie prowadzimy zajęć z WF-u. Mamy za to dwie prawie godzinne przerwy, podczas których dzieci mają do dyspozycji wielki leśny ogród. Na dwór wychodzą również na krótszych przerwach, czyli w sumie 4 razy dziennie. Nie mając telefonów w ręku, chętnie grają w piłkę, ganiają, bawią się w zaklepańca, jeżdżą na deskorolkach, rowerach i hulajnogach, itp. … 

Nie ma również zajęć z religii (te zajęcia organizowane są bezpośrednio przez zainteresowanych rodziców we własnym zakresie, my udostępniamy jedynie darmowo salę. Na ten moment kilkoro z naszych uczniów z klas młodszych uczęszcza na takie zajęcia). Jesteśmy placówką, która szanuje różnice wyznaniowe i uczy tolerancji i wzajemnego szacunku dla osobistych wyborów pod warunkiem, że nie są one zagrożeniem lub ingerencją w drugiego człowieka. 

 Nie mamy ocen, regularne sprawdziany są po to, żeby uczeń zorientował się, jaki jest jego poziom wiedzy, a nie po to, żeby zaliczył czy sprawił przyjemność rodzicom :-). Od niego zależy, ile się nauczy.

Przez nas jest określone minimum zaliczeniowe wymagane do tego, żeby dalej móc kontynuować naukę w naszej szkole. 

Szkoła to nie tylko edukacja, to także bardzo ważny aspekt budowania relacji społecznych. Bardzo dużą wagę przywiązujemy do tego, co się dzieję poza lekcjami, na przerwach. Uczymy nasze dzieci rozmawiać ze sobą w duchu empatii i tolerancji. Uczymy je jak pokojowo rozwiązywać konflikty metodą NVC. W naszej szkole nie ma miejsca na wykluczanie, dokuczanie, znęcanie się czy gnębienie, co stało się plagą szkół państwowych.

W filozofię naszej szkoły wpisuje się również poszanowanie natury, ekologia, zdrowy styl życia. Dzieciom w ciągu dnia serwowane są dwa zdrowe, smaczne i ekologiczne posiłki przygotowywane na miejscu.  Dzieci nie przynoszą do szkoły swojego jedzenia ani napojów i przede wszystkim jest bezwzględny zakaz przynoszenia słodyczy oprócz świąt (urodziny, itp). Więcej o wyżywieniu tutaj. 

Nie jesteśmy zwolennikami nieograniczonego dostępu dzieci do elektroniki i wirtualnej rzeczywistości. W szkole dzieci nie używają telefonów. Doświadczanie i poznawanie świata przy użyciu wszystkich zmysłów jest dużo bardziej wartościowe niż na płaskim ekranie. Ten aspekt jest dla nas bardzo ważny, dlatego też sprawdzamy na ile rodzice podzielają nasze poglądy i jaki dzieci mają dostęp do mediów w domach. 

Ponieważ mają niewiele prac domowych, spora grupa naszych uczniów trenuje poza szkołą różne sporty: narciarstwo, judo, piłkę nożną, tenis, pływanie i wiele innych.

 

 

Prac domowych jest tylko trochę, zdecydowanie mniej niż w szkole systemowej. 

 

Formalnie nasi uczniowie realizują obowiązek szkolny w edukacji domowej. Współpracujemy w tym obszarze ze szkołą Moraczewskich w Sulejówku, gdzie nasze dzieci są zapisane na edukację domową.

Zdajemy sobie sprawę, że teoria zawsze brzmi świetnie, ale prawdą są ludzie, którzy ją tworzą, dlatego poznajcie nas osobiście 🙂

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich osobom trzecim. Stosujemy je w celu jak najlepszego dostosowania naszego serwisu do Twoich potrzeb oraz w celach statystycznych i reklamowych. Kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies .

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij